graphicanews

Παρουσιάσεις

Το RFID στην Ελληνική Βιομηχανία Συσκευασίας

την 13 Οκτωβρίου, 2015

Τα τελευταία χρόνια, η χρήση της τεχνολογίας RFID στις ετικέτες προϊόντων βρίσκεται σε άνοδο. Ιδιαίτερα δε στους κλάδους της φαρμακοβιομηχανίας και των Logistics, το σύστημα ασύρματης ανίχνευσης και καταγραφής προϊόντων μέσω ηλεκτρονικού κυκλώματος, οι εφαρμογές ιχνηλασιμότητας δηλαδή, είναι ευρέως διαδεδομένες. Τι γίνεται όμως με τη βιομηχανία Γραφικών Τεχνών;

Επισκεφτήκαμε λοιπόν την εταιρεία συσκευασίας Κοσκινίδης Α.Ε.Β.Ε. η οποία, σε συνεργασία με την εταιρεία ανάπτυξης λογισμικού Sensap, συμμετέχει σε πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης με στόχο την ενσωμάτωση μεθόδων παρακολούθησης των υλών που επεξεργάζονται στο εργοστάσιο (χαρτόνι, μελάνια, καλούπια, κ.λπ.).

Αργυρό ΚαρκαζήΣτο πρόγραμμα της ΕΕ συμμετέχουν διάφορες επιχειρήσεις κάθε μία εκ των οποίων έχει αναλάβει το δικό της κομμάτι στην έρευνα που αφορά στην εφαρμογή του RFID στην παραγωγική διαδικασία και η Κοσκινίδης Α.Ε.Β.Ε. μαζί με την εταιρεία Sensap που έχει επιμεληθεί το software, εκπροσωπούν τη χώρα μας.

Υπεύθυνη του προγράμματος για την εταιρεία Κοσκινίδης είναι η Τεχνολόγος Γραφικών Τεχνών, κυρία Αργυρώ Καρκαζή, η οποία μας μίλησε για το πρόγραμμα, πώς αυτό ενσωματώθηκε στη ροή εργασίας της εταιρείας και ποια είναι τα οφέλη από την εγκατάστση RFID συστημάτων για μία επιχείρηση Γραφικών Τεχνών.

Β.Δ: Ποιοι λόγοι σας οδήγησαν στην απόφαση να συμμετάσχετε σε αυτό το πρόγραμμα ενσωμάτωσης μεθόδων RFID την παραγωγή;

ΑΚ: Αυτό που αναζητούσαμε ήταν να λύσουμε το πρόβλημα της ιχνηλασιμότητας της πρώτης ύλης που ενσωματώνεται μέσα σε ένα προϊόν (συσκευασία). Θέλαμε να ανιχνεύουμε εύκολα την Α' ή Β' ύλη που χρησημοποιείται σε κάποια συσκευασία. Έχει ιδιαίτερη σημασία να γνωρίζεις ποια παρτίδα πρώτης ύλης έχει χρησιμοποιηθεί π.χ σε παραγωγές Φαρμακευτικών κουτιών ή συσκευασίες τροφίμων που υπόκεινται σε αυστηρούς κανονισμούς.
Eν τω μεταξύ, προέκυψε το πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αποφασίσαμε ως εταιρεία συσκευασίας να λάβουμε μέρος.
Για την υλοποίησή του Προγράμματος συνεργαστήκαμε με την εταιρεία Sensap όπου ανέλαβε το software. H Κοσκινίδης Α.Β.Ε.Ε από την πλευρά της ανέλαβε την ενσωμάτωση του RFID σε μια μονάδα παραγωγής συσκευασίας.

Β.Δ: Μέχρι τότε πώς γινόταν ο έλεγχος της πρώτης ύλης που έμπαινε στην εταιρεία; Τι έχει αλλάξει σήμερα με το νέο σύστημα;

Α.Κ: Πριν καταφύγουμε στη λύση του RFID, όλες οι ποσότητες πρώτης ύλης καταγράφονταν χειρονακτικά. Πρακτικά αυτό σημαίνει πως πρέπει να απασχολείς ανθρώπους μόνο για την πληκτρολόγηση στοιχείων (ποσότητες κ.λπ.).
Επίσης, με τη χειρονακτική διαδικασία καταγραφής, δεν μπορείς να έχεις άμεσα μετρήσιμα στοιχεία, αφού, ούτε όλη η παραγωγή μας είναι συνδεδεμένη με υπολογιστές, ούτε υπάρχουν οι υποδομές σε ανθρώπινο δυναμικό που να καταγράφει συνεχώς τα στάδια της παραγωγής. Με τη χρήση του RFID η διαδικασία απλοποιείται και μπορούμε άμεσα να έχουμε μετρήσεις που αφορούν σε μια συγκεκριμένη πληροφορία πχ. την ανάλωση του χαρτιού για μια συγκεκριμένη εργασία.

rfid koskinidisΣτα σχέδιά μας είναι να τοποθετηθούν ετικέτες σε επίπεδο παλέτας. Όλη η πορεία μιας εργασίας θα ακολουθείται από ένα RFID.
Με τη χρήση του νέου συστήματος ο αποθηκάριος ή ο χειριστής μιας μηχανής θα μπορεί τώρα απλά να σαρώνει την παλέτα κατά την εισαγωγή της για εκτύπωση, να σαρώνει τις ετικέτες που υπάρχουν πάνω στις συσκευασίες των μελανιών που θα χρησιμοποιήσει και, αυτόματα, η πληροφορία αυτή να εμφανίζεται στον υπολογιστή του υπεύθυνου παραγωγής, ο οποίος θα μπορεί, ανά πάσα στιγμή, να γνωρίζει τί υλικά χρησιμοποιήθηκαν, σε ποιά ποσότητα και τί υπόλοιπα υπάρχουν διαθέσιμα στην αποθήκη υλικών.
Η πληροφορία αυτή μπορεί να σαρώνεται είτε από απλό barcode, είτε από δισδιάστατο κώδικα.
Σε πρώτη φάση, εμείς θα παρακολουθούμε το χαρτόνι, το μελάνι και το βερνίκι. Αργότερα, θα εμβαθύνουμε στις κόλλες και ίσως και στα καλούπια. Συγκεκριμένα για τα καλούπια, θα είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, άμεσα, πόσο συχνά έχει χρησιμοποιηθεί ένα καλούπι και κατά συνέπεια να κρίνουμε εάν χρειάζεται αντικατάσταση λόγω φθοράς, πριν ξεκινήσει η παραγωγή. Η δυνατότητα της συλλογής στοιχείων σε πραγματικό χρόνο είναι πολύ σημαντική.

Β.Δ: Για πιο λόγο να καταφύγει κανείς σε RFID ετικέτες και όχι σε ετικέτες με απλό γραμμωτό κώδικα ή QR codes;

Α.Κ: Ένα θετικό στοιχείο μιας ετικέτας RFID είναι το γεγονός πως δεν χρειάζεται να σαρώνεται κάθε παλέτα ξεχωριστά. Για παράδειγμα, εάν ένα φορτίο με 10 παλέτες μπαίνει στην εταιρεία μέσω μιας πύλης η οποία διαθέτει σύστημα αναγνώρισης, θα μπορούμε να ξέρουμε ακριβώς πόσες παλέτες μπαίνουν στην επιχείρηση, χωρίς να χρειάζεται o χειριστής να σαρώνει 10 παλέτες μία-μία.

Β.Δ: Αντιλαμβάνομαι πως η γνώση για τις ποσότητες που καταναλώνονται είναι πολύ σημαντική για εσάς.

Α.Κ: Σε μία μεγάλη εταιρεία είναι πολύ σημαντικό να ξέρεις τί ακριβώς καταναλώνεις για να φέρεις εις πέρας μια εργασία. Κατά τη γνώμη μου ένα μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι Γραφικές Τέχνες σήμερα είναι στην κοστολόγηση. Βλέπεις για παράδειγμα, για την ίδια δουλειά, άλλος να δίνει τιμή 5 και ένας άλλος να δίνει 10.
Είναι δεδομένο πως οι άνθρωποι αυτοί δεν γνωρίζουν στην πραγματικότητα πόσο τους κοστίζει η δουλειά. Το μόνο που μετράνε στην πραγματικότητα είναι το χαρτί. Κόλλες, μελάνια κ.λπ. δεν λαμβάνονται υπόψη. Εμείς δεν λειτουργούμε έτσι.

koskinidis data centerkoskinidis παραγωγήkoskinidis παραγωγήkoskinidis ατελιε

Β.Δ: Πρόγραμμα κοστολόγησης χρησιμοποιείτε;

Α.Κ: Ναι, έχουμε αναπτύξει ένα δικό μας πρόγραμμα και λειτουργούμε με αυτό. Δίνουμε πολύ μεγάλη βαρύτητα στον ακριβή υπολογισμό του κόστους παραγωγής μιας δουλειάς. Καμία προσφορά δεν «φεύγει» στον πελάτη εάν δεν έχει υπολογιστεί με ακρίβεια.
Αυτός είναι και ένας από τους παράγοντες ευρωστίας της εταιρείας. Είμαστε μέσα στις πιο εύρωστες εταιρείες στην Ελλάδα σύμφωνα με έρευνα της ICAP και μία από τις 390 πιο εύρωστες στην Ευρώπη σύμφωνα με ερεύνα της Plimsoll European Analysis.

Β.Δ: Ενδεικτικά ποιες εταιρείες συγκαταλέγονται στο πελατολόγιο της εταιρείας;

Α.Κ: Ορισμένοι από τους πελάτες μας είναι η Nestle, η Kraft Foods, η Diageo και ο Κορρές . Όλες αυτές οι εταιρείες δεν κινούνται μέσω διαφημιστικών αλλά έρχονται απευθείας σε εμάς για τη δημιουργία των συσκευασιών τους.
Για παράδειγμα, εάν θέλει η Nestle να φτιάξει μία νέα συσκευασία στην οποία να δίνει δώρο με κάθε καφέ ένα ποτήρι, θα φτιάξουμε εμείς εδώ, εσωτερικά, το κουτί της συσκευασίας και πάνω στο ανάπτυγμα της συσκευασίας αυτής θα κάνει την εικονογράφηση η διαφημιστική της Nestle.

Προφίλ
Η εταιρεία Κοσκινίδης Α.Ε.Β.Ε. ξεκίνησε το 1922 σαν μία μικρή βιοτεχνία από τον πατέρα Στυλιανό Κοσκινίδη, που όμως γρήγορα έγινε γνωστή σε όλη την ελληνική επικράτεια. Σ' αυτό συνετέλεσαν τόσο οι καινοτομίες που προσέφερε η επιχείρηση την εποχή εκείνη (π.χ. χειροποίητα κουτιά φαρμάκων, υφασμάτινα πασχαλινά αυγά κλπ.), όσο και οι δημιουργικές της δυνατότητες στην εκτύπωση.
Αρκετά χρόνια μετά, τη διοίκηση αναλαμβάνει ο υιός Στυλιανός Κοσκινίδης, που είναι και σημερινός της Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος επεκτείνοντας και εκσυγχρονίζοντας την, με τελευταίας τεχνολογίας μηχανήματα.
Συνεχίζοντας την παράδοση, σήμερα στην εταιρία δραστηριοποιείται και η τρίτη γενιά ενώ απασχολεί 130 εργαζόμενους και η επιχείρηση κλείνει 90 χρόνια επιτυχημένης πορείας.