graphicanews

Αρθρογραφία

9η Έκθεση Παγκόσμιων Τάσεων από τη drupa

9η Έκθεση Παγκόσμιων Τάσεων από τη drupa

την 5 Μαρτίου, 2024
.

Σε τροχιά ανάκαμψης ο κλάδος των εκτυπώσεων παρά τις προκλήσεις δείχνει η 9η και πιο πρόσφατη παγκόσμια έρευνα τάσεων της drupa για το 2023.
Τα επίπεδα εμπιστοσύνης διαπιστώθηκε ότι αυξάνονται σε όλες τις αγορές και σχεδόν σε όλες τις περιοχές, παρά τις οικονομικές προκλήσεις και δυσκολίες. Είναι σαφές ότι το παλιό ρητό: «Προσαρμόσου ή πέθανε» ισχύει, καθώς, οι τυπογράφοι και οι προμηθευτές αναζητούν νέους τρόπους για να αναπτυχθούν και να ευδοκιμήσουν.

Όπως και στις προηγούμενες έρευνες, τα ευρήματα προήλθαν από διαδικτυακή έρευνα της drupa στην οποία συμμετείχαν πάνω από 600 ανώτερα στελέχη λήψης αποφάσεων από την πλευρά των παρόχων υπηρεσιών εκτύπωσης και των κατασκευαστών/προμηθευτών μηχανημάτων παγκοσμίως.

Η περσινή έκθεση (2022 - περισσότερα εδώ) , η πρώτη μετά την πανδημία του Covid, ήταν εντυπωσιακά θετική καθώς η ανθεκτική βιομηχανία εκτυπώσεων επανήλθε, αναφέροντας μια πιο θετική κατάσταση από ό,τι το 2019, δηλαδή πριν από τον COVID19. Τα αποτελέσματα φέτος διατήρησαν αυτή τη δυναμική, με περαιτέρω βελτίωση του κλίματος για το 2023 και πολύ θετικές προσδοκίες για το 2024.

Eικ.1: Πώς αξιολογείτε την τρέχουσα οικονομική κατάσταση της εταιρείας σας; Ποιες είναι οι προσδοκίες σας για τους επόμενους 12 μήνες;
Eικ.1: Πώς αξιολογείτε την τρέχουσα οικονομική κατάσταση της εταιρείας σας; Ποιες είναι οι προσδοκίες σας για τους επόμενους 12 μήνες;

Σε παγκόσμιο επίπεδο το 2023, το 44% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι η τρέχουσα οικονομική κατάσταση της εταιρείας τους ήταν «καλή» και μόλις το 12% την χαρακτήρισε ως «κακή», ενώ, το υπόλοιπο 44% τη χαρακτήρισε «ικανοποιητική». Το καθαρό θετικό υπόλοιπο είναι +32%, δηλαδή 44% μείον 12%, είναι το συνολικό αποτέλεσμα που εμφανίζεται ως η πράσινη στήλη στο παραπάνω
το διάγραμμα (εικ. 1), 14% καλύτερο από το 2022. Αυτό το καθαρό θετικό ή αρνητικό ισοζύγιο είναι που εμφανίζεται σε πολλά από τα διαγράμματα που ακολουθούν.

Δεν είναι όμως όλα, και για όλους, τα νέα καλά. Η Γερμανία για παράδειγμα ήταν στο +12%, όπως και το 2022. Ωστόσο, η υπόλοιπη Ευρώπη ήταν +34%. Το θετικό κλίμα στη Β. Αμερική μειώθηκε στο +50% από την κορυφή που βρισκόταν πέρυσι. Ωστόσο, στη Νότια/Κεντρική Αμερική ήταν +24%, στην Αφρική +34%, στη Μέση Ανατολή +52% (μικρό σύνολο δεδομένων) και στην Αυστραλία/Ωκεανία +56% (μικρό σύνολο δεδομένων) όλοι ανέκαμψαν από τα προηγούμενα χαμηλά ποσοστά.

Κοιτάζοντας το μέλλον, όλες οι περιοχές, εκτός από την Αυστραλία/Ωκεανία, αναμένουν καλύτερες επιδόσεις το 2024, αν και η Γερμανία με μόλις +4% είναι πολύ πιο συγκρατημένη από τις άλλες περιοχές.

εικ.2 Πώς αξιολογείτε την τρέχουσα οικονομική κατάσταση της εταιρείας σας; Ποιες είναι οι προσδοκίες σας για τους επόμενους 12 μήνες;
Eικ.2 Πώς αξιολογείτε την τρέχουσα οικονομική κατάσταση της εταιρείας σας; Ποιες είναι οι προσδοκίες σας για τους επόμενους 12 μήνες;

Εξετάζοντας τις απαντήσεις στην ίδια ερώτηση αλλά με βάση τον τομέα Γραφικών Τεχνών στον οποίο ανήκουν οι επιχειρήσεις, παρατηρείται μια εντυπωσιακή ανάκαμψη της εμπιστοσύνης μεταξύ των εμπορικών και εκδοτικών εκτυπωτών σε όλο τον κόσμο, ενώ η συσκευασία συνεχίζει ξανά με αυτοπεποίθηση.
Η ανεξήγητη πτώση της εμπιστοσύνης για τη “λειτουργική εκτύπωση” (σ.σ. Functional printing) το 2022 αντιστρέφεται – πιθανώς εξαιτίας του μικρού δείγματος απαντήσεων.

Στην ερώτηση αυτή, οι επιχειρήσεις πώλησης μηχανών ή/και υλικών, εμφανίστηκαν πιο συγκρατημένοι σε σχέση με την προηγούμενη έρευνα το 2022, με τις θετικές απαντήσεις να βρίσκονται φέτος στο 32% έναντι 34%.
Γενικά οι αγορές ήταν σχετικά σταθερές φέτος (εκτός από την Ευρωπαϊκή αγορά η οποία έπεσε κατά 5 μονάδες) και όλες αρκετά αισιόδοξες για το 2024.

Για δεύτερη συνεχή χρονιά, παγκοσμίως τα τυπογραφεία αύξησαν τις τιμές τους. Αυτό, μετά από επτά χρόνια πτώσης των τιμών. Τα έσοδα αυξήθηκαν με τον μακράν ταχύτερο ρυθμό και τα περιθώρια κέρδους μειώθηκαν με τον πιο αργό ρυθμό που έχει καταγραφεί ποτέ!
Το μοτίβο αυτό δεν ήταν όμως κοινό για όλες τις περιοχές, Ευρώπη και Νότια & Κεντρική Αμερική ανέφεραν μια πιο μικτή κατάσταση.
Στο ίδιο θετικό κλίμα ήταν και οι απαντήσεις που έδωσαν οι προμηθευτές μηχανών & υλικών.

Eικ. 3 Πώς θα αξιολογούσατε τον όγκο εκτύπωσής σας στις ακόλουθες τεχνολογίες τους τελευταίους 12 μήνες;

Σε ότι αφορά το web-to-print, οι αριθμοί δείχνουν πως η υιοθέτηση της τεχνολογίας αυτής παραμένει στο 25% επί του συνόλου. Ποσοστό ίδιο με το 2014 όταν και τότε το 255 των τυπογράφων δήλωνε πως διαθέτει ένα online σύστημα παραγγελιοληψίας. Παρότι το ποσοστό των εργασιών που έφτασαν στα τυπογραφία μέσω web-to-print αυξήθηκε τα χρόνια του Covid, φέτος το ποσοστό αυτό έπεσε ξανά στα προ covid επίπεδα. Εξαίρεση αποτελεί ο κλάδος της συσκευασίας όπου η σημαντική ανάπτυξη του 2022 διατηρήθηκε σε μεγάλο βαθμό και το 2023.

Σε ότι αφορά στις θέσεις εργασίας στον κλάδο, στις ανεπτυγμένες χώρες παρουσιάζονται σταθερές αλλά στον υπόλοιπο κόσμο παρουσιάζουν σημαντική αύξηση.
Ελλείψεις εργατικού δυναμικού αναφέρουν τόσο οι τυπογράφοι (47%) όσο και οι προμηθευτές (39%). Δυσκολία στην εύρεση χειριστών συμβατικών πιεστηρίων και προσωπικού φινιρίσματος αναφέρουν πως έχουν οι εκτυπωτικές επιχειρήσεις, ενώ οι προμηθευτές δυσκολεύονται να προσλάβουν προσωπικό για την παραγωγή και την τεχνική υποστήριξη.

Τα ζητήματα εφοδιαστικής αλυσίδας φαίνονται να απασχολούν πολύ τόσο τους τυπογράφους (63%) όσο και τους προμηθευτές (73%), αν και όλοι αναμένουν ότι τα προβλήματα θα είναι λιγότερα το επόμενο έτος.

Σε ότι αφορά στις επενδύσεις, για ακόμη μία χρονιά η Offset εμφανίζεται στην πρώτη θέση και ακολουθείται από τις ψηφιακές εκτυπωτικές μηχανές (toner φύλλου & inkjet ευρείας διάστασης). Όπως πάντα, το ενδιαφέρον για επενδύσεις σε μετεκτυπωτικό εξοπλισμό παραμένει επίσης υψηλό.

Επενδυτικό ενδιαφέρον ανά τεχνολογία εκτύπωσης 2023